Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2020

<< ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ >>Στάδια προσαρμογής.

  ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ : << ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ >> 

Αγαπητοί γονείς , με την επιστολή αυτή αμέσως μετά την ολοκλήρωση μίας εβδομάδας στο νηπιαγωγείο , θέλουμε να σας ενημερώσουμε για τη γενική κατάσταση που επικρατεί . Τα αυξημένα μέτρα προστασίας δεν μας επιτρέπουν συγκεντρώσεις για ενημερώσεις αλλά με λίγη καλή θέληση θα βρούμε τρόπους επικοινωνίας γιατί όλοι θέλουμε το καλό των παιδιών. Είμαστε ικανοποιημένοι από την προσπάθεια που κάνετε και εσείς και τα παιδιά για να ανταποκριθείτε  στις απαιτήσεις των καιρών.Τα παιδιά προσαρμόζονται πολύ γρήγορα .Θυμηθείτε να έχουν πάντα μαζί τους μικρή πετσέτα φαγητού και μικρό σακουλάκι για τη μάσκα .Εμείς από την μεριά μας :1)μειώνουμε  όσο το δυνατό περισσότερο το χρόνο που απαιτείται η μάσκα ( με ψυχοκινητικά παιχνίδια και  ομαδικά παιχνίδια κοινωνικοποίησης στην αυλή,  ανάγνωση παραμυθιών στη σκιά ) ,2) αυξάνουμε  την υγιεινή τους ( τακτικό πλύσιμο χεριών) και 3) συνεχίζουμε με την αρθρογράφηση για πιθανά προβλήματα που αντιμετωπίζετε αυτό το διάστημα. Το άρθρο που ακολουθεί είναι από τα πρακτικά του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συνεδρίου του Πανεπιστημίου Κρήτης με θέμα <<  Ψυχολογική ανάπτυξη του μικρού παιδιού >> που έγινε στο Ρέθυμνο  και αναφέρεται στις πρώτες μέρες στο Νηπιαγωγείο. Μπορείτε να το θεωρήσετε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου με θέμα τη μετάβαση από το σπίτι στο Νηπιαγωγείο. Λάβετε υπόψιν σας ότι κάθε παιδί βρίσκεται σε διαφορετικό στάδιο ανάπτυξης και η περίοδος προσαρμογής του επηρεάζεται από τη γενικότερη ωριμότητά του. Ακόμα καλύτερα οι νέοι γονείς θα ήταν να κάνετε μια περιήγηση σε προηγούμενες αναρτήσεις για να μας γνωρίσετε καλύτερα.

Σας ευχαριστούμε για την συνεργασία και καλή ανάγνωση !!! 


<< Οι πρώτες μέρες στο Νηπιαγωγείο>>.

Η ένταση, οι προσαρμοστικές δυσκολίες και τα προβλήματα ( άλλοτε εντονότερα,  άλλοτε όχι ) που εμφανίζουν τα παιδιά τις πρώτες μέρες στο Νηπιαγωγείο  αποτελούν φυσικό επακόλουθο της μετάβασής τους από την οικογένεια στο σχολικό περιβάλλον του  Νηπιαγωγείου. Η ένταξη του παιδιού περιλαμβάνει 4 στάδια που καθορίζουν την συμπεριφορά τους τόσο στο Νηπιαγωγείο όσο και στο σπίτι. Η περίοδος αυτή μπορεί  να διαρκεί έως και 4 εβδομάδες.

Α) φάση : προσαρμοστική ή αναγνωριστική : το παιδί βλέπει, παρατηρεί και μαθαίνει την διαρρύθμιση του νέου χώρου , τη θέση αντικειμένων και τη συμπεριφορά των άλλων παιδιών και των εκπαιδευτικών.

Β) φάση: προσπάθεια για ένταξη ή τάση για επικράτηση και επιτυχία.

Το παιδί συνάπτει σχέσεις, μιμείται πράξεις των άλλων που αισθάνεται ότι έχει αναγνώριση ,επιδιώκει να κερδίσει την προσοχή. Ανταγωνισμός και εντάσεις είναι το κύριο χαρακτηριστικό με συχνότερα κλάματα, ευαισθησίες, φωνές, καυγάδες , πείσματα.

Γ) φάση: Λήψη ιδιαίτερων μέτρων : το παιδί προσπαθεί να σταθεροποιήσει την θέση του, διαλέγει την ομάδα του, τους φίλους του και ο αρχηγός συσπειρώνει την ομάδα γύρω του.

Δ) φάση: Ομαλοποίηση( περίπου 4η εβδομάδα) : τα πράγματα παίρνουν την τελική μορφή τους, το παιδί  σταθεροποιεί τη θέση του , αρχίζει να εμπιστεύεται τις νηπιαγωγούς, αποδέχεται τους κανόνες, ξεθαρρεύει και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και σιγά σιγά να αποκτά αυτοπεποίθηση.

Ανάλογη είναι και η συμπεριφορά στο σπίτι:

Στην πρώτη φάση το παιδί, όπως και κάθε ενήλικας που γυρίζει από μια κουραστική μέρα , δείχνει επιθυμία για ξεκούραση,ησυχία και ανάληψη δυνάμεων.

Στη δεύτερη φάση ζει μια εσωτερική κρίση, όμοια με αυτή  του νηπιαγωγείου.

Στην Τρίτη φάση αισθάνεται ακόμα  μεγαλύτερη σωματική και ψυχική κούραση λόγω των ιδιαίτερων μέτρων και προσεκτικών κινήσεων που κάνει στο νηπιαγωγείο.

Στην τέταρτη φάση υπάρχει εφησυχασμός.

Σημαντικές παρατηρήσεις της έρευνας:

Πολλά προνήπια  και νήπια εκδηλώνουν συνήθως με κλάμα το φόβο και την ανησυχία τους. Ο φόβος θεωρείται φυσική και χρήσιμη αντίδραση  και έχει εξαιρετική σπουδαιότητα για την προστασία και την αυτοσυντήρηση του ατόμου. Πρόκειται για μια αντίδραση προσαρμογής που θέτει ψυχοσωματικά τον οργανισμό σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης  και τον προετοιμάζει να αντιμετωπίζει καταστάσεις ανάγκης και να προφυλάσσεται από κινδύνους. Οι δυνατές αντιδράσεις συνήθως υποχωρούν σταδιακά από τη δεύτερη εβδομάδα  και στη συνέχεια απολαμβάνουν τη ζωή στο ευχάριστο, δημιουργικό περιβάλλον του νηπιαγωγείου.

Οι επιγραμματικές σημειώσεις προέρχονται από τα πρακτικά του Πανελλήνιου  Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργάνωσε το Πανεπιστήμιο Κρήτης με θέμα:<<  Ψυχολογική ανάπτυξη και Αγωγή του μικρού παιδιού >>. Γενειατάκη, Κούρτη,Τερζάκης, Σταματόπουλος, Αρβανίτης. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου